Santa Cruz 2019 modellen testen

De Santa Cruz Blur is recentelijk door Bikefreak-magazine uitgeroepen tot “Mountainbike van het jaar 2018”. Dat wordt een fiets niet zomaar natuurlijk!

Als u wilt weten waarom de Blur deze titel heeft én wilt ervaren hoe dat dan rijdt in het terrein, kom dan langs onze winkel. Wij hebben namelijk een Santa Cruz Blur in de maat M en L en een Highball in XL staan als test fiets. Wilt u deze fietsen uitproberen, neem dan contact met ons op.

Een XC racer welke ook goed daalt

De Blur heeft een “VPP” (Virtual Pivot Point) achtervering en volgt deze dezelfde ontwerptaal als de andere Santa Cruz fully’s. Het frame weegt, inclusief demper, slechts 2060 gram! De achtervork/ vering is ontworpen om pedaal-vriendelijk te reageren. Vertaal dit dus naar een relatief strak veergedrag; je hebt tenslotte ‘maar’ 100 mm veerweg.

Voorheen waren fully’s met 100mm veerweg niet echt geschikt voor technische afdalingen. Je zat dan écht met samengeknepen billetjes op het zadel. Met de nieuwe Blur zal je merken dat dat niet meer het geval is. De geometrie en suspension van de Blur is zo ontworpen dat deze ook heerlijk daalt, zelfs over technische stukken. Het helpt ook dat het frame geschikt is voor een dropper seatpost.

Een racer met comfort

Zoals je van een snelle hardtail mag verwachten is het comfort bij de Highball minder dan bij de Blur. De Santa Cruz Highball is tenslotte een racer pur sang!

Om het zo rijdbaar mogelijk te houden heeft Santa Cruz gekozen voor een 27.2mm zadelpen en de montage van een Syntace Hi-Flex zadelpen. Hierdoor is er toch wat meer comfort gecreëerd. Dit gevoel word versterkt door de lage, en dunne staande achtervork en de sterk aflopende bovenbuis.

De zitbuis loopt daarintegen wat langer door waardoor je wat meer ruimte hebt om je zadel op de juiste hoogte te krijgen. Ondanks de dunne 27.2mm diameter is er wel een kabelgeleiding voor een dropper zadelpen voorzien.

Related posts